Pilot muteren opvanggegevens Kinderopvangtoeslag
Vanaf eind juni start Dienst Toeslagen met een nieuwe pilot. Ongeveer 4.500 ouders krijgen een brief van ons. Hierin staat dat wij hebben geconstateerd dat er een verschil is tussen het aantal uren kinderopvang dat deze ouders afnemen volgens de kinderopvangorganisatie en het aantal uren dat bij ons bekend is. In de brief vragen wij ouders om de uren zelf aan te passen. We informeren u, zodat u uw cliënten die deze brief krijgen kunt helpen.
Waarom is de pilot er?
Het gebeurt nu nog te vaak dat ouders geld terug moeten betalen, omdat ze te veel toeslag hebben ontvangen. Dit leidt soms tot financiële problemen. Daarom is Dienst Toeslagen een programma gestart om terugvorderingen zo veel mogelijk te voorkomen. Als het ontvangen bedrag aan kinderopvangtoeslag aan het einde van het jaar klopt met het bedrag waar de ouders recht op hebben, de definitieve toekenning, dan hoeven zij niet terug te betalen.
Wat houdt de pilot in?
Bij ouders uit de pilot is er een verschil tussen het aantal uren kinderopvang dat ouders afnemen volgens de kinderopvangorganisatie en het aantal uren dat ouders hebben opgegeven in de aanvraag van de kinderopvangtoeslag. We merken dat veel ouders geen wijzigingen in bijvoorbeeld opvanguren doorvoeren, ook niet na een verzoek per brief. Deze pilot betekent een nieuwe vervolgstap in onze werkwijze, namelijk dat Dienst Toeslagen de gegevens gaat aanpassen als ouders dat niet doen.
Wat staat er in de brieven van de pilot?
In de brieven laten we ouders weten welke afwijking wij zien in de opvanguren. Ouders kunnen de uren dan zelf aanpassen en in dat geval voeren wij geen wijziging meer door. Ook als ouders naar de BelastingTelefoon bellen en aangeven dat de uren in hun aanvraag wél kloppen, dan ondernemen wij geen verdere acties. Maar doen ouders niets, dan passen wij het aantal uren aan. Dit kan gevolgen hebben voor de hoogte van de toeslag. Zijn ouders het hier toch niet mee eens, dan kunnen zij dit zelf weer wijzigen.
Bespreekt u het volgende met uw cliënt?
- Ouders krijgen in totaal 2 keer een brief voordat de toeslag wordt aangepast.
- Ouders die vragen hebben kunnen bellen met de BelastingTelefoon. En maatschappelijk dienstverleners kunnen bellen met het Direct Service Team.
- Ouders hebben altijd de mogelijkheid om een aanpassing die door Dienst Toeslagen is doorgevoerd weer te wijzigen. Ouders kunnen de aanpassing door Dienst Toeslagen ook weigeren door te bellen met de BelastingTelefoon.
- Na de bevestiging van de aanpassing per brief hebben ouders nog ongeveer 2 weken om alsnog aan te geven niet akkoord te gaan met de voorgestelde wijziging van Dienst Toeslagen, zodat het voorschot niet verandert.
- Na verwerking van de aanpassing kunnen ouders alsnog de gegevens wijzigen en wordt dit in een volgend voorschot verwerkt.
- Het voorschotbedrag wordt nooit verhoogd; ouders krijgen dus niet méér toeslag. Het gaat om aanvragen die waarschijnlijk te hoog zijn en worden verlaagd, zodat ouders minder toeslag ontvangen en daardoor geen of een minder hoge terugvordering krijgen.
Er wordt na de zomer een pilot gestart voor het muteren van inkomensgegevens als er een grote afwijking is tussen het feitelijke en het geschatte inkomen. Het kan zijn dat sommige ouders hierover ook een brief krijgen.