Dienst Toeslagen past het inkomen aan als uw cliënt dat niet zelf doet
Uw cliënt krijgt vanaf 8 augustus mogelijk een brief over het aanpassen van het inkomen. Dienst Toeslagen heeft nieuwe gegevens ontvangen en geconstateerd dat deze niet meer kloppen met het inkomen dat bij ons bekend is. Die mensen sturen wij een brief met bijsluiter.
In de brief vragen wij om het inkomen aan te passen in de app Toeslagen of via Mijn toeslagen. Hierbij kunt u uw cliënt helpen.
Speciale hulppagina
Er is een speciale hulppagina beschikbaar in het Nederlands en deels in het Engels. U vindt er filmpjes waarin Dienst Toeslagen uitleg geeft bij deze brief. De filmpjes zijn beschikbaar in het Nederlands, Engels, Spaans, Turks en Berbers. Deze pagina kunt u samen met uw cliënt bekijken. In de brief en bijsluiter verwijzen we ook naar de hulppagina.
Welke mensen krijgen een brief?
Wij sturen een brief als mensen minimaal 2 jaar achter elkaar een inkomensattendering hebben ontvangen, het inkomen vervolgens niet aanpassen en een terugvordering kregen over het jaar 2023.
Hoogte toeslagen kan veranderen
Door het aanpassen van het inkomen kan het zijn dat de hoogte van de toeslagen verandert. De toeslag verandert dan vanaf de uitbetaling op 20 september. Het aanpassen van het inkomen doen we voor het toeslagjaar 2024.
We passen het inkomen alleen aan als het hoger is geworden. Is het inkomen lager geworden? Dan wijzigt u dit samen met uw cliënt.
Inkomen aanpassen binnen 2 weken
Past uw cliënt niet binnen 2 weken na ontvangst van de brief het inkomen aan? Dan passen wij de gegevens aan voor uw cliënt. Zo voorkomen we dat uw cliënt te veel toeslag krijgt.
We passen het inkomen alleen aan als het hoger is geworden. Is het inkomen lager geworden? Dan wijzigt u dit samen met uw cliënt.
Gevolgen aanpassen inkomen
Het aanpassen van het inkomen kan ervoor zorgen dat:
- uw cliënt minder toeslag krijgt uitbetaald door een lager jaarbedrag
- uw cliënt geen toeslag meer krijgt omdat het jaarbedrag al volledig is uitbetaald
- uw cliënt het te veel ontvangen voorschot moet terugbetalen
Na het aanpassen van het inkomen krijgt uw cliënt altijd een nieuwe beschikking. Uw cliënt kan de actuele berekening van de toeslag zien in Mijn toeslagen of in de app Toeslagen.
Wil uw cliënt niet dat wij het inkomen aanpassen?
Wijzig dan samen met uw cliënt het inkomen binnen 2 weken. Of uw cliënt belt binnen 2 weken de BelastingTelefoon. Hier kan uw cliënt ook terecht met vragen of voor meer hulp.
Doel aanpassen inkomen
Het aanpassen van inkomens is een pilot. Op deze manier onderzoeken we of dit helpt bij het voorkomen van (hoge) terugvorderingen. Samen zorgen we er zo voor dat ontvangers van toeslagen krijgen waar zij recht op hebben.