Dienst Toeslagen start weer met automatisch verrekenen toeslagen
Dienst Toeslagen start weer met het automatisch verrekenen bij mensen die toeslagen moeten terugbetalen. Mogelijk krijgt u hiermee te maken als u cliënten helpt.
Makkelijke manier om terug te betalen
Bij het automatisch verrekenen start Dienst Toeslagen met verrekenen als iemand niet op tijd terugbetaalt. Als wij dit doen, sturen we hierover een brief. Het bedrag dat uw cliënt moet terugbetalen, verrekenen we met lopende toeslagen van dezelfde toeslagsoort. Gaat het bijvoorbeeld om huurtoeslag die moet worden terugbetaald? Dan krijgt uw cliënt iedere maand wat minder huurtoeslag. Deze verrekening gebeurt automatisch en kost uw cliënt geen extra geld. Het is voor uw cliënten gemakkelijker, omdat zij niet zelf het termijnbedrag hoeven over te maken. Hierdoor worden bijkomende kosten voorkomen zoals de kosten van een aanmaning of invorderingsrente.
Komt uw cliënt door het verrekenen onder de beslagvrije voet (BVV)?
Dan start Dienst Toeslagen het verrekenen niet. Als er beperkte betalingscapaciteit is, informeren we uw cliënt over de mogelijkheid om een persoonlijke betalingsregeling af te sluiten.
Aanleiding signaal LOSR en Ombudsman
De Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden (LOSR) en de Ombudsman hebben Dienst Toeslagen begin 2021 erop gewezen dat bij het verrekenen de beslagvrije voet (BVV) niet werd gerespecteerd. Daardoor konden mensen onder het bestaansminimum komen. Daarop is Dienst Toeslagen tijdelijk gestopt met het starten van nieuwe verrekeningen. Samen met LOSR en Ombudsman is er gekeken naar een tijdelijke oplossing. Dienst Toeslagen stopte lopende verrekeningen als mensen daarom vroegen. Ook kregen mensen – met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 – het deel van de verrekening terug als de BVV werd geraakt. Nu kan Dienst Toeslagen bij het verrekenen wel rekening houden met de BVV en starten we weer met automatisch verrekenen.
Kijk voor meer informatie over de berekening van de BVV op de pagina Uw beslagvrije voet.
Gaan we verrekenen en komt uw cliënt toch in financiële problemen?
Dan kunt u voor uw cliënt een persoonlijke betalingsregeling aanvragen. Met deze betalingsregeling kijken we of uw cliënt een lager bedrag per maand mag terugbetalen. U kunt de persoonlijke betalingsregeling samen aanvragen via onze website. Of neem contact op via 0800-0543. We helpen u en uw cliënt dan graag verder.
Hebt u vragen over het verrekenen en de BVV?
Bekijk de Q&A over automatisch verrekenen van toeslagen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met relatiebeheer@toeslagen.nl.