Even voorstellen: Carla Roelofsen, relatiebeheerder regio Noord-Holland
Maak kennis met Carla Roelofsen: sinds 15 oktober 2022 is zij relatiebeheerder in de regio Noord-Holland bij team Relatiebeheer Particulieren. "Ik vind het fijn om mensen op weg te helpen en informatie te geven waarmee ze verder kunnen."
Het leuke aan deze functie is het contact met mensen, daar krijg ik energie van. Het is mooi om maatschappelijk dienstverleners te ondersteunen in hun werk en in hun verbinding met de Belastingdienst. We ondersteunen maatschappelijke organisaties die zonder winstoogmerk inwoners van Nederland begeleiden, helpen, bijstaan en informeren in het contact met de Belastingdienst.
Deze maatschappelijke organisaties en vrijwilligers hebben we hard nodig als schakel tussen Belastingdienst en de burger. Inmiddels heb ik ontdekt dat deze organisaties en hun vrijwilligers ook hier in Noord-Holland onmisbaar zijn. Hun werk is heel waardevol.
Elkaar versterken
Daarnaast ga ik in gesprek met gemeenten. Over hoe zij processen hebben ingeregeld, waar ik ondersteuning kan bieden en waar we kunnen samenwerken. In samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek zijn we ook betrokken bij de organisatie van Regiobijeenkomsten. Daar kunnen medewerkers vanuit het maatschappelijk werkveld elkaar ontmoeten en informatie uitwisselen. Zo kunnen zij elkaar versterken en helpen. De Regiobijeenkomst in Noord-Holland is in oktober of november.
Het leuke is het contact met mensen, daar krijg ik energie van
In 1983 ben ik begonnen bij de Douane. Na 18 jaar heb ik de overstap gemaakt naar Belastingen, het midden- en kleinbedrijf. Omdat ik graag nog meer onderdelen wilde ontdekken, ben ik terechtgekomen in deze functie bij Particulieren. Door de jaren heen stop je van alles en nog wat in je rugzak. Dat komt ook nu van pas. De vragen die bij organisaties vandaan komen kan ik vaak plaatsen in het proces, want daarvan ben ik op de hoogte. Dan weet je waar ze tegenaan lopen en kan je daar waar nodig meedenken.
In mijn vrije tijd ben ik veel bezig met mijn kinderen en kleinkinderen. Ook deel ik de zorg voor mijn moeder. Verder houd ik van tuinieren. Dit jaar ben ik begonnen met een moestuin met onder meer sla, boontjes en aardbeien. Daarnaast houd ik van lezen, vooral Zweedse krimi's. En ik ga vaak wandelen met de hond, daar is deze prachtige omgeving ideaal voor.
Jongeren kennis laten maken
Ik vind het mooi dat mensen die niet zelfredzaam zijn de organisaties weten te vinden. Jongeren zijn een speerpunt voor deze organisaties, ook voor de Belastingdienst zijn jongeren een belangrijke doelgroep waarvoor aandacht is.
Veel jongeren maken geen gebruik van regelingen die er zijn. Dat is heel jammer. Er is jaarlijks de Week van het Geld waarbij collega's gastlessen geven. Het is belangrijk dat jongeren al vroeg kennismaken met de Belastingdienst en aangifte doen. Mijn hoop is dat ze dit in de toekomst als gewoon ervaren en er niet meer van schrikken of wakker liggen. Onder meer het lesprogramma voor mbo-studenten is een goed begin. Ik hoop dat jongeren ervaren dat de drempel om contact op te nemen met de Belastingdienst niet zo hoog is.
Dienstverlenend hart
Het mooiste is als we een terugkoppeling krijgen van iemand die blij is met hulp, daar doe je het voor. En we hebben een prachtig team, vol mensen met een dienstverlenend hart. Het is fijn om daarvan deel uit te maken.
Inlevingsvermogen
Bij de voorbereiding op een gesprek wil ik graag weten wat de verwachtingen zijn van de organisatie. Zijn er vragen of onderwerpen waar de medewerkers over willen praten? Zo probeer ik te zorgen voor maatwerk op onderwerp en kennisniveau. Maar het kan ook een open gesprek zijn, bijvoorbeeld een kennismaking en verkenning van de informatiebehoefte en ondersteuning. Het draait om inlevingsvermogen, dat je mee kan voelen en mee kan denken met mensen.
Advies voor maatschappelijk dienstverleners
Als je een casus tegenkomt of in gesprek bent met een cliënt: denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden. Voor complexe zaken of dreigende uithuiszetting is er het Stella-team. Zij helpen mensen die in een complexe situatie zijn terechtkomen die te maken heeft met belasting- of toeslagenzaken. Het Stella-team is te bereiken via stella.maatschappelijk.dienstverleners@belastingdienst.nl.
En als je zelf niet alle actuele kennis hebt, kan je doorverwijzen naar een organisatie die de expertise in huis heeft. Natuurlijk kan je altijd contact opnemen met de relatiebeheerder in jouw regio via maatschappelijkdienstverleners@belastingdienst.nl. We helpen graag en denken met je mee.