Zo gaat u aan de slag met eHerkenning
Om online belastingzaken en toeslagenzaken voor uw cliënten te regelen, kunt u eHerkenning niveau 3 (EH3) gebruiken. Met EH3 kunnen organisaties cliënten veiliger helpen. Kijk wat eHerkenning inhoudt, hoe u eraan komt en hoe u compensatie voor uw organisatie aanvraagt.
Wat is het?
eHerkenning is een inlogmiddel om veilig en betrouwbaar gegevens met overheidsinstellingen als de Belastingdienst uit te wisselen. Het is dus een soort DigiD, maar dan voor organisaties. De bevoegdheid om in te loggen is niet gekoppeld aan een natuurlijk persoon, maar aan een organisatie. Dat betekent dat alle medewerkers die door de organisatie bevoegd zijn gemaakt voor belasting- en/of toeslagendiensten uw cliënten kunnen helpen.
eHerkenning niveau 3 voor belastingzaken en toeslagen
eHerkenning kent verschillende veiligheidsniveaus. Voor belastingaangifte of het aanvragen of wijzigen van toeslagen is sinds december 2021 niveau 3 vereist. Dat betekent dat u inlogt op basis van 2-factorauthenticatie, dus met uw gebruikersnaam en wachtwoord, aangevuld met bijvoorbeeld een code die u per sms ontvangt.
eHerkenning kopen
Werkt u nog niet met eHerkenning, maar wilt u wel graag dat de maatschappelijk dienstverleners in uw organisatie het gaan gebruiken? Dat kan alleen als uw organisatie staat ingeschreven bij KVK. U sluit een contract met 1 van de door de rijksoverheid erkende leveranciers. Op eHerkenning.nl staat per leverancier een overzicht van de aangeboden middelen, prijzen, inlogmethoden en reviews.
Hoe voer ik eHerkenning in?
Als organisatie schaft u eHerkenning aan. Vervolgens stelt u een machtigingenbeheerder aan. Die kan medewerkers bevoegd maken en bevoegdheden ook weer intrekken. Medewerkers krijgen een inlogmiddel, bijvoorbeeld een app of een token. De cliënt kan vervolgens de organisatie machtigen met een DigiD-machtigingscode belastingen of toeslagen. Als de organisatie deze machtiging heeft geactiveerd, kunnen alle medewerkers voor deze cliënt aan de slag.
Compensatie voor de aanschafkosten van eHerkenning
Aan de aanschaf van eHerkenning zijn kosten verbonden. Als uw medewerkers eHerkenning gebruiken om uw cliënten gratis te helpen, compenseren wij die kosten tot € 40,90 per gebruiker. Deze compensatie vraagt u aan met het aanvraagformulier Compensatie kosten aanschaf machtiging(en) eHerkenning niveau 3.
Vragen
Hebt u vragen over uw eHerkenningsproduct? Informeer dan bij uw leverancier. Hebt u vragen over de compensatieregeling? Stuur uw mail naar: maatschappelijkdienstverleners@belastingdienst.nl.