'Mensen waarderen dat de belastingspreekuren laagdrempelig en gastvrij zijn'
Door de samenwerking tussen Belastingdienst, Dienst Toeslagen en de Koninklijke Bibliotheek kunt u als maatschappelijk dienstverlener terecht in lokale bibliotheken voor het houden van belastingspreekuren. Zo kunt u mensen nog makkelijker helpen met vragen over bijvoorbeeld de aangifte of toeslagen. In de bibliotheek Veldhoven zijn 4 keer per jaar gratis spreekuren, rondom de aangifteperiodes. "Het is heel mooi om de reactie te zien van de mensen als ze zijn geholpen", vertelt Theo Tuijtelaars, invulhulp belastingaangifte van de Katholieke Bond van Ouderen (KBO). "Ze zijn enthousiast. En blij dat ze de aangifte met onze hulp af kunnen ronden. Vaak hikken ze er toch een beetje tegenaan."
Sinds 2016 hebben de Belastingdienst en Dienst Toeslagen een samenwerkingsconvenant met de Koninklijke Bibliotheek. Hierdoor kunt u als maatschappelijk dienstverlener belastingspreekuren inrichten in de bibliotheek bij u in de buurt. Ook in bibliotheek Veldhoven kunnen mensen terecht bij maatschappelijk dienstverleners met vragen over belastingen. Invulhulp belastingaangifte Theo Tuijtelaars van de Katholieke Bond van Ouderen (KBO) en adviseur sociaal domein Rob Smetsers bij bibliotheek Veldhoven vertellen er graag meer over.
Rob: "In 2016 is de kiem gelegd, toen de Belastingdienst en Koninklijke Bibliotheek zijn gaan samenwerken. In onze regio was er een bijeenkomst om de samenwerking te bespreken. Daarvoor zijn alle lokale organisaties uitgenodigd die hierbij een rol zouden kunnen spelen, zoals KBO, PVGE (vereniging voor senioren) en Bureau Sociaal Raadslieden (BSR). Die zijn allemaal gekomen. Samen hebben we besloten om ons te richten op de doelgroep die digitaal vaardig is, maar wel ondersteuning nodig heeft bij belastingzaken. Zoals het invullen van de aangifte."
"Bij de gangbare dienstverlening van KBO, PVGE en BSR is het meestal zo dat de belastingondersteuner achter de computer zit en de klant ernaast. In ons Belastingcafé is het andersom: de klant zit achter de computer en doet zelf de aangifte. Als ze vragen hebben, kunnen ze die altijd stellen. En dan helpen invulhulpen hen verder. Zoals Theo, die al vanaf het begin is betrokken."
Theo: "Sommige mensen komen omdat ze moeite hebben met het volgen van het programma. Dus: hoe kom ik ergens op de website van de Belastingdienst? En moet ik iets wel of niet aanklikken? De meeste vragen gaan over de aangifte. Over toeslagen krijgen we ook wel eens vragen, maar dat zijn er veel minder."
Op afspraak
Rob: "De spreekuren zijn in principe op afspraak. Het komt wel eens voor dat iemand op de bonnefooi binnenkomt. Meestal is er dan wel gelegenheid om toch te helpen." Theo voegt toe: "We sturen niemand weg, er wordt altijd een oplossing voor gevonden. Maar het is beter als mensen zich van tevoren aanmelden. Voor ons, maar ook voor henzelf. Zo kunnen we ook in de gaten houden hoeveel mensen er tegelijk in het lokaal zijn, in verband met privacy."
Gewoon gezellig
Rob: "We bieden maatschappelijk dienstverleners en bezoekers een ruimte met voldoende privacy en computers die zijn aangesloten op een beveiligd wifi-netwerk. Daarnaast staat er een printer, als mensen de aangifte willen uitprinten."
Theo vult aan: "Maar mensen mogen ook hun eigen laptop meenemen. Daarmee loggen ze eerst in op het beveiligde wifi-netwerk en gaan aan de slag. En natuurlijk staan de koffie en thee klaar. De sfeer is huiselijk. Of zoals een bezoekend echtpaar opmerkt: "Wij komen al jaren, het is toch fijn dat iemand even meekijkt. En eigenlijk is het ook gewoon altijd erg gezellig in het Belastingcafé."
Gastvrij
Rob: "Mensen waarderen dat het laagdrempelig is. De bibliotheek is neutraal en onafhankelijk. Daarnaast ervaren mensen ons als gastvrij. Het is een instelling waar je om allerlei redenen naartoe kunt gaan. Je krijgt niet alleen belastinghulp, maar bent ook welkom als je van lezen houdt, een activiteit wilt bezoeken, Nederlands wilt leren of je digitale vaardigheden wilt verbeteren. Als je naar sociaal raadslieden gaat en daar om hulp vraagt, is dat specifieker. Zij bieden dan ook heel specialistische hulp die wij niet kunnen geven, bijvoorbeeld aan mensen met schulden. Zo zijn we een mooie aanvulling op elkaars dienstverlening.
"Het is fijn dat wij als bibliotheek met onze faciliteiten een soort hulploket kunnen zijn en zo onze maatschappelijke waarde bewijzen"
Alle bezoekers van het Belastingcafé vullen na afloop een evaluatieformulier in. "Dat vragen we al vanaf het begin", vertelt Rob. "De tevredenheidsscore is 100%. Het is fijn dat mensen het waarderen. Ik ben trots op het hele team invulhulpen dat mensen helpt met belastingzaken."
"Ik kom hier voor het eerst. De aangifte deed ik altijd zelf, maar nu heb ik aftrekposten die ik wilde laten checken. Hele fijne hulp, ik kom volgend jaar zeker terug", aldus een bezoeker.
Enthousiast
"Het is mooi om mensen op deze manier te helpen, want mensen zijn enthousiast en blij als de aangifte klaar is", zegt Theo. "Vaak hikken ze er toch een beetje tegenaan. Als wij ze dan helpen, zijn ze tevreden." Een bezoeker vertelt: "Mijn aangifte is dit jaar ingewikkeld, omdat ik een huis in Spanje heb geërfd. Ik ben prima geholpen en heb goede tips meegekregen. Nu kan ik mijn aangifte met een gerust hart insturen."
Rob: "En dat is voor ons heel belangrijk. Het is fijn dat wij als bibliotheek met onze faciliteiten een soort hulploket kunnen zijn en zo onze maatschappelijke waarde bewijzen. Dit kan alleen dankzij de samenwerking met andere organisaties."
Goede samenwerking
"We werken prettig samen met elkaar. We zien elkaar niet als concurrenten, maar kijken over de grenzen van onze organisaties heen en hebben een gezamenlijk doel: mensen goed helpen met belastingvragen. Dankzij onze samenwerking slagen wij daarin. Voor ons voelt dat vanzelfsprekend. We zien het Belastingcafé als een mooie aanvulling op de eigen dienstverlening. En het is ook gezellig, de sfeer is nog altijd goed", besluit Rob.
Meer informatie
Vraag bij uw lokale bibliotheek naar de mogelijkheden om samen te werken. Wilt u informatie over het aanbod in een bibliotheek? Dat vindt u in Gids voor Nederland.
Hebt u vragen? Stuur dan een mail naar maatschappelijkdienstverleners@belastingdienst.nl.