Nieuw steunpunt Belastingdienst bij MFC 't Wijkhuis in Den Helder
'Elke dinsdag staan we klaar om mensen te helpen.'
Veel mensen hebben hulp nodig bij het regelen van hun belastingzaken of toeslagen. Om deze hulp dicht bij deze mensen te brengen, openen de Belastingdienst en Dienst Toeslagen door het hele land steunpunten. De meest recente is bij het wijksteunpunt Nieuw Den Helder, in MFC 't Wijkhuis in Den Helder. Heeft een inwoner uit de gemeente Den Helder een vraag over belastingen of toeslagen? Dan kan die elke dinsdag op afspraak terecht bij de baliemedewerkers van de Belastingdienst: Ingrid, Özgür en hun collega’s. Zij bieden in de dienstverleningsbus gratis hulp. Hierbij zoeken ze waar mogelijk ook samenwerking met lokale maatschappelijk dienstverleners.
'We helpen inwoners bij het steunpunt graag in alle rust met het invullen van hun aangifte inkomstenbelasting. Tegelijkertijd bekijken we ook dan of mensen recht hebben op toeslagen of dat er nog een betaling openstaat', vertelt Özgür. Samen met Ingrid wil hij een vertrouwd gezicht worden voor inwoners.
Samenwerking met meerdere partijen
Ingrid en Özgür zijn blij met de opening van dit nieuwe steunpunt. 'Ik ben ervan overtuigd dat mensen onze aanvullende hulp bij MFC 't Wijkhuis snel ontdekken', stelt Ingrid. 'We willen binnenkort aansluiten bij een werkoverleg met partners in het wijkcentrum. Zo leer je elkaar direct kennen. Wat fijn dat we nu kortere lijnen hebben met zowel collega’s van de gemeente als met maatschappelijk dienstverleners in het wijksteunpunt. Dit contact wordt verzorgd door de teams Relatiebeheer van de Belastingdienst en van Dienst Toeslagen. Zo kunnen we samen inwoners hulp bieden.'
Ook maatschappelijk dienstverleners in 't Wijkhuis kijken uit naar de samenwerking
Sharon werkt in de Informatiewinkel in dit wijksteunpunt. 'Mensen lopen bij ons binnen met diverse vragen, dus ook over hun toeslagen, uitkeringen of brieven van de overheid die zij niet begrijpen. We luisteren eerst naar de inwoner om daarna te bepalen welke ondersteuning nodig is.'
Soms is er extra ondersteuning nodig. Dan komt Chantal als maatschappelijk werker om de hoek kijken. 'Je beoordeelt wat je zelf kunt oppakken en wat je doorverwijst binnen 't Wijkhuis of binnen de gemeente. Dankzij de korte lijnen kan ik snel overleggen met een partner als Humanitas voor hulp bij thuisadministratie, of met de gemeente voor aanvragen voor bijzondere bijstand of met De Hoofdzaak voor mensen die fysieke of psychische ondersteuning nodig hebben.'
Sharon en Chantal zijn blij met het nieuwe steunpunt. 'Het is het heel prettig dat we mensen nu ook kosteloos kunnen doorverwijzen naar de Belastingdienst, die iedere dinsdag met de dienstverleningsbus voor de deur staat.'
De tijd nemen voor vragen van inwoners
Ook Özgür is er enthousiast over om in het Den Helderse wijksteunpunt samen op te trekken. 'Maatschappelijk dienstverleners kunnen inwoners naar ons doorverwijzen. Zij staan nóg dichter bij de mensen, herkennen vroegtijdig hun vragen of problemen', vertelt Özgür. Hij biedt mensen graag een perspectief bij vragen over belastingen, toeslagen, betalingsregelingen of een openstaande invordering. 'Mensen die onze balies bezoeken, voelen zich vaak gezien en gehoord. Onze baliemedewerkers luisteren aandachtig en gaan écht met ze in gesprek. Daar nemen we rustig de tijd voor. Kan iemand een vraag niet zelf oplossen? Dan verwijzen we die persoon door naar een andere afdeling binnen de Belastingdienst.' Enthousiast vertelt Özgür verder: 'En vanaf nu kunnen we in MFC 't Wijkhuis de gemeente en maatschappelijk dienstverleners helpen met vragen die de fiscale situatie van burgers raken. Dan kan hun financiële situatie beter in kaart worden gebracht. Dat kan mensen sneller verder helpen.'
Een stapje extra zetten om inwoners te helpen
Ingrid kijkt ernaar uit: mensen vanuit het nieuwe steunpunt helpen. 'Ik doe graag een stapje extra. Blijkt bij het helpen van een belastingaangifte het inkomen veranderd te zijn? Dan pas ik ook de toeslagen aan. Zo ontzorg je mensen met hun vragen of problemen.' Özgür vult haar aan. 'Mensen zijn weleens het overzicht kwijt over hun belastingzaken. Ik stel ze dan gerust door direct de correspondentie online te checken om ze daarna hulp te bieden', vertelt Özgür.
Voldoening uit persoonlijk contact
'De fiscale situatie van mensen inzichtelijk maken om passende dienstverlening te bieden, daar halen we veel voldoening uit. Dat doen we écht het liefst', geven Ingrid en Özgür aan.
Maak een gratis afspraak
Wilt u gratis hulp voor de belastingzaken of toeslagen van uw cliënt? Maak dan een afspraak bij wijksteunpunt Nieuw Den Helder (MFC 't Wijkhuis, iedere dinsdag van 09:00 - 16:00 uur). Dit kan online op Afspraak maken met een medewerker van de Belastingdienst of via de BelastingTelefoon (0800 - 0543).