Samen sterk
Hoe een kort lijntje met team Relatiebeheer helpt de medewerkers van Ergon 'financieel fitter' te maken
'We staan voor u klaar.' Het is 1 van de 3 burgerbeloftes van Dienst Toeslagen. De belofte wordt waargemaakt in de samenwerking die relatiebeheerders, zoals Femke Debeij, onderhouden met maatschappelijke organisaties in het land. Soms ontstaat zo’n samenwerking op een hele bijzondere manier. Bijvoorbeeld met Ergon: een groot ontwikkel- en werkbedrijf in Brabant.
Bij Ergon werken ruim 2.400 mensen met een ondersteuningsvraag op werkgebied, bijvoorbeeld door een lichamelijke belemmering of een licht verstandelijke beperking. Daarnaast helpt Ergon mensen vanuit de bijstand weer aan werk. Deze mensen werken intern bij 1 van de werk-leerbedrijven van Ergon, zoals de kwekerij of wasserij. Of extern bij werkgevers, zoals Jumbo of VDL. Het motto van Ergon is dan ook: wij geloven in werk voor iedereen.
Sinds 2020 heeft Ergon het Financieel Loket. Dat wordt gerund door adviseurs, waaronder Elly van Bokhoven. 'Mensen kunnen bij ons terecht met allerlei financiële vragen', legt ze uit. 'Bijvoorbeeld als ze het financieel overzicht kwijt zijn. Ook bieden we hulp bij het aanvragen, wijzigen of terugbetalen van toeslagen, minimaregelingen en brieven die mensen niet begrijpen.'
Voordelen als toeslagenservicepunt
Elly kan bij Femke, haar vaste contactpersoon bij Dienst Toeslagen, terecht met algemene vragen en signalen. Ook houdt Femke haar op de hoogte van actualiteiten, onder meer door presentaties over toeslagen speciaal voor hulpverleners . Daarnaast heeft Elly een telefonische ingang bij Dienst Toeslagen gekregen voor dossierinhoudelijke zaken: het Direct Service Team (DST). Elly gebruikt deze ingang wekelijks. 'Het was voor ons belangrijk een toeslagenservicepunt te worden, omdat bij ons veel medewerkers vragen hebben over toeslagen. Normaal gesproken bel je de Belastingtelefoon, maar dan moet je vaak lang in de wacht staan. Dankzij de inbelcode heb ik nu na een paar minuten iemand aan de lijn. Dat scheelt dus veel tijd.'
Maatschappelijke organisaties en participatiebedrijven
Femke is het aanspreekpunt voor maatschappelijke organisaties in de regio's Noord-Brabant en Limburg. 'We ondersteunen organisaties die kosteloos en belangeloos kwetsbare burgers helpen: van het COA tot regionale welzijnsorganisaties, zoals sociaal raadslieden. Nog niet eerder werkten we samen met participatiebedrijven. Je ziet dat die markt verandert. Ook deze organisaties helpen hun medewerkers ''financieel fitter'' worden. Bij Ergon hebben ze het ingericht met het Financieel Loket. Veel van de mensen bij Ergon horen bij onze doelgroep, dus als wij het Financieel Loket ondersteunen, helpen wij eigenlijk veel burgers erachter.'
Het taboe doorbreken
Bij Ergon merkte Elly dat sommige medewerkers zich schamen, omdat ze bepaalde vragen over geld niet snappen. Daarom is ze als gezicht van het Financieel Loket langs alle afdelingen gegaan om zichzelf voor te stellen. 'Tijdens de Week van het geld hebben we 2 jaar geleden in samenwerking met het Nibud een speciale Ergon-geldkrant uitgegeven', vertelt Elly. 'Hierin stonden onder andere bespaartips en informatie over financiën en toeslagen. En waar je terechtkunt voor hulp. Natuurlijk was er ook aandacht voor het Financieel Loket.'
Afgelopen jaar heeft Elly in de Week van het geld een folder uitgedeeld. 'Vanuit Dienst Toeslagen heb ik toen promotiemateriaal gekregen. Dat heb ik opgehangen op al onze locaties. Het ging over de campagne ''Check. Pas aan. En door.''. Deze campagne is bedoeld om terugbetalingen te voorkomen. Zo kunnen we bijvoorbeeld mensen die een loonsverhoging hebben gekregen helpen hun gegevens aan te passen in Mijn toeslagen.'
Tevreden met de samenwerking
Femke staat klaar als aanspreekpunt om Elly verder te ondersteunen. 'Ik hoop dat Elly mij blijft voeden met vragen en signalen die zij tegenkomt. We hebben vaak contact met elkaar. Daarnaast organiseren we als team Relatiebeheer 2 keer per jaar een webinar voor hulpverleners.'
Femke is erg tevreden met de samenwerking met Ergon. 'Het is bijzonder dat we met een organisatie samenwerken waarvan ik tot voor kort niet wist dat we die ondersteuning konden bieden. Ik heb intussen meerdere ontwikkel- en werkbedrijven gesproken. Elly heeft hen met mij in contact gebracht.'